Statystyki wypadków na europejskich drogach nie są optymistyczne. Mimo obowiązku przewożenia dzieci w fotelikach samochodowych, nadal duży procent ofiar śmiertelnych i ciężko rannych stanowią właśnie najmłodsi. Chcąc poprawić bezpieczeństwo dzieci, zaczęto opracowywać nowe standardy, które póki co obowiązują na równi z poprzednimi normami ECE R44-04. Dowiedz się, czym jest homologacja i-Size i dlaczego warto kupić fotelik i-Size?
Czym jest homologacja i-Size?
Kryterium wagi, którym kierujemy się, kupując foteliki spełniające normę ECE R44-04, bywa przyczyną frustracji rodziców i dzieci, a nie rzadko także poważnych obrażeń, jakie doznało dziecko w czasie wypadku samochodowego. Zdarza się bowiem, że wysokie i stosunkowo niewiele ważące dziecko przewożone jest w za małym foteliku samochodowym. Z kolei niższe dzieci, które więcej ważą, jeżdżą w fotelikach, do których jeszcze nie dorosły. Obie sytuacje nie powinny mieć miejsca – źle dobrany fotelik samochodowy nie zapewnia odpowiedniej ochrony w razie zdarzenia drogowego. Ponadto niewygodna pozycja w czasie jazdy może być przyczyną powstających u dziecka wad postawy.
Specjaliści przyjrzeli się skutkom wypadków z udziałem dzieci i podjęli się niezwykle trudnego wyzwania – zwiększenia bezpieczeństwa najmłodszych uczestników ruchu drogowego. Homologacja i-Size jest odpowiedzią na rosnące oczekiwania rodziców – „i” oznacza inteligentną koncepcję zmian, a „size” główne kryterium klasyfikacji fotelików, czyli wzrost dziecka.
Homologacja i-Size – ochrona głowy i szyi dziecka
Dzieci uczestniczące w wypadkach samochodowych najczęściej doznają urazów głowy i szyi. Nieprawidłowo dobrany fotelik – za mały lub za duży – nie chroni najdelikatniejszych części ciała dziecka. Dlatego tak ważne jest, by rodzice wybierali fotelik do wzrostu dzieci. Możliwość wielostopniowej regulacji wysokości nagłówka oraz odchylenia siedziska daje rodzicom szansę dostosowania fotelika idealnie do potrzeb malucha.
Homologacja i-Size – większe bezpieczeństwo przy zderzeniach bocznych
Wieloletnie statystyki wykazały, że dla dzieci przewożonych w fotelikach największym niebezpieczeństwem są zderzenie przednie oraz boczne. Producenci fotelików z homologacją ECE R44-04 na przestrzeni lat przykładali coraz większą uwagę do stosowania rozwiązań, chroniących dzieci podczas uderzeń w bok samochodu. Jednak przepisy nie regulowały tej kwestii i nie narzucały obowiązku przeprowadzania crashtestów pod względem ochrony w razie uderzeń bocznych.
Rewolucja w normach bezpieczeństwa nastąpiła wraz z wprowadzeniem homologacji i-Size. Normy te bowiem narzucają obowiązek wprowadzania zabezpieczeń, chroniących całe ciało dziecka na wypadek zderzeń w tył, w przód, jak i w bok pojazdu.
Obowiązek przewożenia dziecka tyłem do kierunku jazdy do 15 miesiąca życia
W przypadku fotelików starszego typu rodzice mają obowiązek przewozić dzieci tyłem do kierunku jazdy, dopóki dziecko nie wyrośnie z fotelika pierwszej kategorii (0-13 kg). Specjaliści od bezpieczeństwa i policjanci wielokrotnie alarmowali, że rodzice zdecydowanie za szybko zaczynają przewozić dziecko przodem do kierunku jazdy.
Tymczasem dla dziecka jazda tyłem jest nawet pięciokrotnie bezpieczniejsza. Należy więc wozić dziecko tyłem do kierunku możliwie jak najdłużej – nawet do szóstego roku życia. Zgodnie z przepisami regulującymi normy i-Size rodzice mają obowiązek przewozić dziecko tyłem do kierunku jazdy dziecko do 15 miesiąca życia.
Homologacja i-Size i system ISOFIX
Wszystkie samochody produkowane od 2013 roku muszą być wyposażone w system ISOFIX, umożliwiający montaż bazy ISOFIX, do której mocowany jest fotelik. ISOFIX eliminuje ryzyko błędnego montażu fotelika, zwiększając bezpieczeństwo dzieci.
Homologacja i-Size wymusza na producentach stosowania systemu ISOFIX – wszystkie foteliki i-Size montujemy więc za pomocą systemu ISOFIX. Intuicyjny i niezawodny system sprawdza się w każdego rodzaju niebezpiecznych zdarzeniach drogowych – uderzeniach przednich, tylnych i bocznych oraz w przypadku dachowania.
Bardziej wymagające crashtesty fotelików i-Size
Aby foteliki spełniały bardziej restrykcyjne normy i-Size, wprowadzono wiele zmian do przeprowadzanych crashtestów. Bardziej czułe manekiny lepiej odwzorowują zachowania dzieci podczas wypadków, a crashtesty przeprowadzane są w znacznie trudniejszych warunkach niż dotychczas.
Na terenie Unii Europejskiej nadal obowiązują normy ECE R44-04, jednocześnie wprowadzane są normy i-Size. Wkrótce obowiązywać będzie jedynie homologacja i-Size, do której już teraz przekonanych jest coraz więcej rodziców. Foteliki i-Size zapewniają najwyższy poziom bezpieczeństwa i wysoki komfort w podróży.